Besøg hos kunstnere, samlere m.fl.

Kunstrelaterede besøg af én dags varighed

En væsentlig del af de aktiviteter, som tilbydes foreningens medlemmer, består i atelier- og udstillingsbesøg. Disse tilrettelægges som enkeltstående besøg eller som de primære indslag i et udflugtsprogram, der også kan rumme andre kunstrelaterede mål eller kulturelle oplevelser.

Sven Dalsgaard: Madonna 1957

Besøg på GAIA Museum Outsider Art og Randers Kunstmuseum

Lørdag den 14. april 2018

Vi mødes på GAIA Museum Outsider Art, Lene Bredahls Gade 10, 8900 Randers, kl. 10:00.

GAIA Museum Outsider Art er et særligt museum med fokus på outsiderkunsten. I ord og billeder viser museet kunst skabt af mennesker, der befinder sig på kanten af en social normalitet og ofte uden for den etablerede kunstverden.

Herudover er GAIA Museum en kulturvirksomhed og en arbejdsplads for mennesker med særlige behov.

Vi starter med en rundvisning på ca. en times varighed. Herefter vil der være lidt tid til selv at gå rundt. Pris for rundvisning afhænger af deltagerantallet. Ved 15 personer koster det pr. person 60 kr. Museet tager ikke entre.

Kl. 11:30 - 13:30 er der bestilt en brunchbuffet til os, pris 129 kr. Denne buffet laves kun, hvis vi er minimum 15 personer. Alternativt finder vi et andet sted at spise frokost.

Efter frokost besøger vi Randers Kunstmuseum, Stemannsgade 2, 8900 Randers C

Her er det er muligt at opleve både malerier, tegninger, grafik og skulpturer af kendte kunstnere som bl.a.: Lundstrøm, Ejler Bille, Sven Dalsgaard, Asger Jorn, Christian Lemmerz, Per Kirkeby, Katja Bjørn, Andy Warhol og Yoko Ono.

Museet har en stor samling af Sven Dalsgaard, som blev født i Randers i 1914 og boede her til sin død i 1999.

Den aktuelle særudstilling hedder HAITI og er med værker af Erik A. Frandsen (f. 1957 i Randers). Udstillingen viser for første gang kunstnerens samlede værker med afsæt i rejser til det caribiske Haiti i 2016 og 2018, og giver et udstrakt indblik i samtidskunsten og de mange mediale former den antager – fra farverige fresker og sanselige pasteller til monumentale lysskulpturer af kunstnerens dagbogsnotater fra rejserne.

Museet er åbent til kl. 16:00.

Der er fri entré til museets egen samling af dansk kunst frem til i dag. - Entré til særudstillingen: Voksne: 50kr. Grupper (over 10 personer): 25kr.

Tilmelding: senest den 4. april. Besked om deltagelse og evt. behov for kørelejlighed meddeles til joanklintkondrup@gmail.com eller tlf. 61 70 18 71.

Atelier- og museumsbesøg i Middelfart

Søndag den 4. marts 2018

Udflugten er en éndagstur i egne biler.

ATELIERBESØG HOS BILLEDKUNSTNER KÜLLI SUITSO

Vi startede dagen med formiddagskaffe kl. 10 i atelieret hos den estiskfødte kunstner Külli Suitso, Kogagervej 1, 5500 Middelfart. Külli bor ca. 6 km nordøst for Middelfart, nær Røjle (første afkørsel efter motorvejsbroen over Lillebælt).

Külli Suitso udstillede i Galleri Progres i foråret 2017 og har siden haft udstillinger i Estland - bl.a.  i Tartu Art House, 27. juli - 19. august 2017, i hendes fødeby Tartu og sidst på Estonian War Museum i Tallin fra 29. oktober 2017 – 29. januar 2018.

Külli Suitso i udstillingen "Hellmet - Between War and Peace", Tartu Art House, Estland 2017

BESØG PÅ KERAMIKMUSEET “CLAY”

Efter besøget hos Külli Suitso kørte vi til Middelfart. Keramikmuseet CLAY, Kongebrovej 42, 5500 Middelfart, består af en gammel hovedbygning, herskabsvillaen Grimmerhus, og en ny 1500 m2 stor museumstilbygning opført delvis under jorden og indviet i 2015.

Ud over museets faste samling blev der mulighed for at opleve tre interessante særudstillinger:

1. ”Store formater - kloge hænder”

Udstillingen viste en perlerække af de markante værker, der gennem tiden er blevet til på Tommerup Keramiske Værksted. Værkstedet har gennem de seneste 30 år opbygget en international særstatus inden for fremstilling af keramisk kunst i store formater.

2. ”Lerets læremester – Gutte Eriksen 100 år”

Udstilling med fokus på hendes betydning som en væsentlig pioner i dansk keramikhistorie

3. ”Figurinens fortællinger - fra det fornemme til det folkelige”

Små figurative skulpturer som genre hviler på en lang tradition og er også i dag genstand for nye, spændende fortolkninger.

I alt 20 medlemmer fra de to foreninger deltog i dagens udflugt.

Foto: Søren Benniche, foreningens nestor

“AT SAMLE PÅ KUNST”

Kunstforeningen Progres inviterede til eksklusivt besøg hos kunstsamleren Søren Benniche lørdag den 2. april 2016 og igen lørdag den 25. marts 2017, kl. 10 - ca. kl. 12.30

Søren Benniche er en lidenskabelig kunstsamler med blik for værker af høj kvalitet og et stort kendskab til kunstnerne bag disse. Det oplevede vi bl.a. ved foreningens møde den 10. december 2015, hvor han fortalte om nogle af samlingens værker.

Som opfølgning på dette foredrag fik man nu mulighed for at se samlingens værker hjemme hos Søren selv. Søren er foreningens ældste medlem og har gennem livet skabt sig en meget fin samling af moderne kunst. Alle de klassiske udtryksformer som maleri, tegning, grafik, skulptur og keramik er repræsenteret. Samlingen omfatter aktuelt 124 værker af forskellige danske og udenlandske kunstnere. Af kendte danske kunstnere kan bl.a. nævnes: Wilhelm Freddie, Sonja Ferlov Mancoba, Vilhelm Lundstrøm, Johannes Hoffmeister, Svend Engelund, Jane Muus, Mogens Zieler og Michael Kvium.

Mødested: Vi mødtes om lørdagen, kl. 10, hjemme hos Søren, Herregårdsparken 55, Stensballe, 8700 Horsens

Her bød foreningen på en kop formiddagskaffe med hjemmebagt brød.

Man var velkommen til at medbringe gæster, men af pladshensyn blev det samlede deltagerantal dog begrænset til 20 personer. Deltagelse skete efter “først-til-mølle”- princippet.

Billedkunstner Tove Møller fortæller om værkstedet.

Torsdag den 23. april 2015, kl. 19 – ca. 20.30

Aftenbesøg i det grafiske værksted på Industrimuseet i Horsens

TEKO, Herning. Jens Chr. Jensens store træskulptur

Lørdag den 1. marts 2014

Atelier- og udstillingsbesøg i Herning

- en kør-selv kunstudflugt.

DAGENS PROGRAM:

Vi startede kl. 9.30 med en kop formiddagskaffe i atelieret hos billedkunstneren STEEN KJÆR JACOBSEN i den nordøstlige udkant af Herning. Vi så og hørte om Steens arbejde med maleri, collage og kursusvirksomhed.

Efter besøget hos Steen Kjær Jacobsen så vi på kunst hos skandinaviens største design- og businessskole "TEKO". Her viste kunstneren JENS CHR. JENSEN, der selv er repræsenteret med bl.a. en kæmpestor cylindrisk træskulptur, os rundt blandt institutionens mange kunstindkøb.

Vi kikkede også indenfor i den tidligere skjortefabrik "ANGLIGÅRDEN", som fortsat henstår med nogle af billedkunstneren Poul Gadegaards fantastisk flotte og gennemførte farveudsmykninger fra perioden1977-82 - en sjælden kunstoplevelse ud over det sædvanlige og et markant eksempel på Gadegaards ambition om at afmytologisere kunsten ved at få den til at fungere i den praktiske hverdag.

Umiddelbart efter besøget i designskolen spiste vi kl. 13 frokost i caféen på kunstmuseet HEART.

Dagen afsluttedes med at se museets to aktuelle udstillinger:
"MANZONI og GADEGAARD" og "SUPER 100". - Med100 superværker fra samlingen (af bl.a. Andy Warhol, Asger Jorn, Jens Søndergaard, Henry Heerup og mange andre kunstnere fra den danske og internationale kunstscene).

Torsdag d. 20. marts 2014, kl. 19.00

Besøg hos kunstneren Jacob Rantzau

Vi mødtes med Jacob i hans atelier "Ask", Gl. Kattrupvej 42, 8732 Hovedgård

Jacob Rantzau er kendt for sine meget store oliemalerier, der læner sig op af renæssancemestrenes teknikker. Jacob har tidligere været meget inspireret af den norske kunstner Odd Nerdrum, der forsøger at male lige som Rembrandt.

Jacob fortalte om den betydning, som hans udstillingsvirksomhed og den store publikumsinteresse gennem årene har haft for hans måde at arbejde på.

DELTAGERANTAL: max. 20 (efter ”først til mølle” princippet)

Lørdag den 16. november

Besøg på VESTJYLLANDSUDSTILLINGEN i Tistrup

Udflugten var en éndagstur i egne biler med mulighed for deltagelse i fælles frokost før udstillingsbesøget og med guidet rundvisning af billedkunstner Jens Chr. Jensen i selve udstillingen. Frokosten fandt sted kl. 11.30 på Hodde Kro, Vejlevej 4, 6862 Tistrup.

UDSTILLINGSSTED: Janus Bygningen, Lærkevej 25, 6862 Tistrup (Åbent kl. 13 – 16).

Vi mødtes ved udstillingsbygningen kl. 13.30 - og besøget afsluttedes i udstillingsbygningens udmærkede café/fagbibliotek.

OM VESTJYLLANDSUDSTILLINGEN: Vestjyllandsudstillingen er en regional kunstnersammen-slutning af professionelle kunstnere, hvis medlemmer er bosat eller har tilknytning til det midt- og vestjyske område. Sammenslutningen blev stiftet i Tistrup i 1979 og tæller i dag 20 medlemmer, der viser maleri, grafik, tegning, tekstil, keramik, skulptur og foto. (Flere af udstillerne har tidligere udstillet I Galleri Progres.)

Dette år var følgende gæsteudstillere repræsenteret: Knud Odde (maler), Toni Larsen (maler, grafiker og digter) og Lisbeth Voigt Durand (keramiker).