Nyt i Kunstforeningen Progres

Program for 2020

En oversigt over datoer for foreningens aktiviteter i indeværende år er tilgængelig under sidemenuen Kalenderen.

Aflysning:

Torsdag den 3. december 2020, kl. 19 - 21

KUNST - GLØGG og KLEJNER

Ceres Centret, Nørretorv 1, 8700 Horsens

Grundet de aktuelle corona-restriktioner har vi desværre været nødt til at aflyse dette møde.

Bestyrelsen holder dog skarpt øje med udviklingen, og når det atter er muligt, vil vi i det nye år se på mulighederne for enten at afholde et tilsvarende arrangement eller tilbyde en ekstra kunstudflugt.
Vi håber også, at det bliver muligt at invitere jer til generalforsamling i marts 2021, som vi plejer.

Alle ønskes hermed en god jul og et godt nytår.

Senest afholdte arrangement:

Viborg Domkirke

Søndag den 25. oktober 2020

UDSTILLINGSBESØG I VIBORG

éndagstur i egne biler

1. SKOVGAARD MUSEET

De 22 deltagere mødtes kl. 11 ved indgangen til museet, Domkirkestræde 2, 8800 Viborg. Her skulle vi først og fremmest se den aktuelle særudstilling:

KATASTROFER OG MIRAKLER. PALLE NIELSEN 100 ÅR

Palle Nielsen (1920 - 2000) regnes for en af Danmarks betydeligste grafikere. Han var en udpræget ”storyteller”, som skabte sine værker i tiden efter 2. Verdenskrig med den kolde krig, Vietnam-krigen og frygten for en atomulykke som indirekte referenceramme. Mange af hans billeder er derfor præget af et truende og dystopisk indhold, karakteriseret ved krigs- eller katastrofelignende scenarier, hemmelighedsfulde arkitektoniske konstruktioner, mennesker i fald og desperat flugt. De mesterligt udførte raderinger, linoleumstryk og litografier har således et klart eksistentielt budskab, der også taler ind i vore dages konflikter med flygtningestrømme, stormagtsrivalisering, frygten for klimakatastrofer og ikke mindst nu pandemier.

Palle Nielsen: Linoleumstryk 1958, billedmål 17,2 x 24,6 cm

MUSEETS FASTE SAMLING

I 1937 dannede en lille samling - først stillet til låns af Skovgaard-familien og siden doneret - grundstammen i et lille museum, der i dag har til huse i Viborgs gamle rådhus fra 1728, opført af bygmester Claus Stallknecht fra Altona. Samlingen voksede og omfatter nu fem generationer af familien Skovgaard og kunstnere i kredsen omkring dem. Samlingen, der bl.a. rummer mange fine guldaldermalerier, belyser maleriets, billedhuggerkunstens og kunsthåndværkets historie i Danmark fra 1830 til 1960.

Entre: 60 kr. (Ved grupper på min. 10 personer: 50 kr. pr. deltager)

Frokost: Vi reserverede bord til kl. 13 på en nærliggende restaurant i centrum af Viborg.

2. VIBORG DOMKIRKE

Efter frokost kikkede vi ind i kirken, som ligger lige ved siden af Skovgaard Museet. Kirken har været brændt og ombygget adskillige gange siden den første kampestenskatedral blev opført i begyndelsen af 1100-tallet. Den nuværende udgave af domkirken opførtes i 1864, som et forsøg på genskabelse af den oprindelige romanske bygning.
Ad nedgange ved kortrappen når man "Kraftkirken" eller "Den skjulte kirke". Det er biskop Eskilds krypt, der samtidig er et af de ældste romanske rum i Danmark.

Domkirkens monumentale freskoudsmykninger blev i årene 1901-1906 udført af Joakim Skovgaard (1856-1933) i samarbejde med en gruppe af skiftende medarbejdere. De vigtigste var Niels Larsen Stevns, Arne Lofthus og Viggo Madsen, der alle er repræsenteret på Skovgaard Museet. Freskoudsmykningen blev nyskabende for dansk kirkekunst.

I første halvår af 2020 har Nationalmuseet forestået både en oprensning og en genopfriskning af kirkens fresker. Arbejdet blev afsluttet i begyndelsen af oktober.

Der var mulighed for parkering lige foran museum og domkirke.

Karin Ohlsen: U.t.(tema Bäume), 2007-19, olie på lærred, 60 x 50 cm.

OBS: Med respekt for de aktuelle corona-restriktioner holder Galleri Progres fortsat åbent.

Det er således muligt i løbet af december og januar (men gerne efter forudgående aftale) at se mange nye værker fra galleriets kunstnere. Læs mere herom på galleriets hjemmeside www.galleriprogres.dk